Torstaina oli tämän syksyn ensimmäinen lukukoiravastaanotto - ja Sylvi oli hyvin tyytyväinen, kun pääsi taas hommiin. Työorientoitunut lukukoira taisi tylsistyä muutamankin kerran loman aikana, vaikka kaikenlaista muuta puuhaa oli tarjolla. Mutta nyt palataan Sylvin iloksi arkirytmiin: lukuvastaanottoja on kaksi kertaa kuussa torstaisin ja kerran kuussa lauantaisin. Pari muutakin keikkaa on sovittu, eli mukava kirjallinen syksy on luvassa.
|
Kuva: Suvi Pitkänen |
Lukukoira-asioissa jatkettiin myös perjantaina: Mikkelissä pohdittiin yhdessä Kennelliiton kanssa valtakunnallisia suosituksia lukukoiratoiminnalle. Toiminnan aloittaminen vaatii yllättävän paljon suunnittelua, joten valtakunnallinen ohjeistus olisi avuksi etenkin pienissä kirjastoissa - ja sellaista on jo kyseltykin moneen kertaan. Myös jonkinlainen koirien testaaminen on tarpeen, jotta voidaan varmistaa koiran soveltuvuus lukukoiraksi.
Tämänhetkisen suunnitelman mukaan lukukoiratoiminnan suositukset olisivat kirjastojen hyödynnettävissä jo tämän vuoden lopulla, ja Kennelliitto aloittaisi uusien lukukoirien testaamisen ja ohjaajien kouluttamisen ensi vuonna. Mielenkiintoista nähdä, millainen kokonaisuus saadaan aikaan.
Jokainen kirjasto voi toki päättää, ottaako suositukset käyttöön ja haluaako kirjastoonsa virallisia lukukoiria vai muita kirjastokoiria. Toivottavasti tällä hankkeella saadaan lukukoiratoiminnalle lisää positiivista näkyvyyttä - ja kirjastoihin lisää kaikenkarvaisia lukemisen tukemisen ammattilaisia!
Terveiset kollegalle! Oli todellakin kiva, että lukuvuosi alkoi.
VastaaPoistaMeillä ollaan samaa mieltä siitä, että valtakunnalliset suositukset lukukoiratoiminnalle ovat hyvästä. Itse toimin tässä projektissa koe-eläimenä, kun meidän koulutusvaiheemme sattui ajallisesti projektin kanssa yhteen.
Sihteeri: On myös hyvä, että Kennelliitto ottaa toiminnan siipiensä suojaan, koska silloin hoituvat koulutuksen lisäksi myös vakuutusasiat yhtenäisesti. Vielä pitäisi kai sopia tavasta, jolla R.E.A.D. -koulutuksen saaneet lukukoirat ja muut lukukoirat tunnistetaan toisistaan. Ja myös se, miten perusteellisempi ja pedagogisesti suuntautunut R.E.A.D. -koulutus voidaan toiminnassa hyödyntää.